Onderwijs op de Bosrank


Onze school is geopend in het najaar van 1983 in de destijds “nieuwbouwwijk’’ Overbos. Sinds die tijd heeft onze school veel veranderingen meegemaakt. Inmiddels zijn we een sterke, sociale, sportieve en kleinschalige school in en van de wijk!

Floreer - openbaar onderwijs en opvang

Floreer - openbaar onderwijs en opvang


Openbaar onderwijs is voor iedereen


Openbare basisschool de Bosrank is onderdeel van Floreer-openbaar onderwijs en opvang. Samen met 16 scholen verzorgen wij het openbare onderwijs in de Haarlemmermeer. Hieronder staat wat ons verbindt. 


In alle Floreer-scholen staat de kwaliteit van het onderwijs op 1! Elke Floreer-leerling heeft het recht op goed en kwalitatief onderwijs in een inspirerende en uitdagende omgeving. Het openbare karakter van Floreer verbindt de scholen en bepaalt in zekere mate hoe onderwijskwaliteit gedefinieerd wordt. Iedere Floreer school heeft ruimte om vanuit eigen visie en pedagogische waarden het onderwijs vorm te geven, waarbij de openbare identiteit vertrekpunt is.


Onze leidende principes zijn:


  • Kinderen zijn mede-eigenaar van hun ontwikkeling
  • Wij stimuleren dat kinderen zich ontwikkelen tot zelfbewuste, verantwoordelijke en zelfverzekerde mensen
  • Wij dagen kinderen uit eigen talenten en kwaliteiten maximaal te ontwikkelen
  • We richten ons op leren en ontwikkelen van kinderen van 0-12 jaar
  • Wij vertrouwen op en investeren in de professionaliteit van leerkrachten ten teams
  • Wij verbinden ons actief aan onze omgeving en de vraagstukken van de toekomst


Bekijk de website van Floreer op https://www.stichtingfloreer.nl

Missie


De Bosrank is een openbare school. Dit betekent dat wij ernaar streven dat iedereen zich bij ons welkom voelt, ongeacht achtergrond of levenswijze. Onze Stichting Stichting Openbaar Primair Onderwijs Haarlemmermeer en wij, hechten grote waarde aan de universele rechten van het kind, opgesteld door de VN, en handelen hier ook naar de kern: 


“Het onderwijs aan kinderen moet gericht zijn op de ontplooiing van het kind. Het moet kinderen respect bijbrengen voor mensenrechten, vrede en verdraagzaamheid, verschillende culturen en het milieu.”


Openbare basisschool De Bosrank richt zich op de optimale ontwikkeling van talenten en kwaliteiten van en voor alle leerlingen. Daarnaast worden hoge verwachtingen gesteld ten aanzien van de leerprestaties op ieders niveau. Het uitgangspunt is, dat ieder kind kwaliteiten en/of talenten bezit en dat het de taak van de leerkracht / de school / de ouders is om het kind te helpen om deze taken en kwaliteiten te (h)erkennen. Leerkrachten geven daarbij het goede voorbeeld door ook als team te werken aan het (h)erkennen van ieders talenten en kwaliteiten en deze ook expliciet uit te dragen. Goed voorbeeld doet goed volgen! 


Parels


  • We hebben het fijn!:


Op onze school heerst een goed pedagogisch klimaat, een fijne sfeer. Er is rust en regelmaat in de school. Leerlingen voelen zich gezien en veilig. Door onze kleinschaligheid kent iedereen elkaar. We hebben een hecht en  fijn team.


  • We zijn erg betrokken!


Leerkrachten zijn zeer betrokken bij de kinderen. Net even dat stapje meer zetten, zit in ons DNA.


  • We hebben tijd voor jou!


Op onze school hebben we twee fulltime werkende onderwijsassistenten in dienst. Extra handen is extra tijd voor leerlingen die dat nodig hebben.


  • We zijn goed in wat we doen en halen hoge resultaten!


Op onze school werken leerkrachten die sterk zijn op pedagogisch en didactisch gebied. Onze school scoort al jaren achtereen boven het landelijk gemiddelde op de eindtoets. We hanteren de nieuwste didactische vaardigheden, de nieuwste methodes en gebruiken de nieuwste ICT-ondersteuning.


  • Bij ons ontwikkel je je in brede zin!


Op onze school leren leerlingen niet alleen uit boekjes, leerlingen krijgen bij ons een brede ontwikkeling mee. Kunst, cultuur, natuur, burgerschap, en teamsport zijn belangrijke pijlers binnen ons onderwijsaanbod.



Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke pedagogische noties zijn: zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische zin, reflecterend vermogen en samenwerking.


Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang:

  • interactief lesgeven; de leerlingen betrekken bij het onderwijs
  • onderwijs op maat geven: differentiëren
  • gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend)
  • een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen
  • kinderen zelfstandig (samen) laten werken 


Wij hanteren hiervoor in ieder geval en onder andere de Expliciete Directe Instructie en coöperatieve werkvormen.


Leren gebeurt zeker niet alleen door middel van het krijgen van les van de leraar of uit boekjes. Daarom besteden wij ook veel tijd en aandacht aan andere aspecten van leren:


  • Twee maal per week gym van een ervaren vakleerkracht gym,
  • Uitstapjes naar musea, concerten, natuurplekken, dierentuin of (kinder)boerderij.
  • Sporttoernooien (waaronder ook denkspellen),
  • Maatschappelijke stages met bezoek aan instanties en bedrijven zoals het gemeentehuis of bijvoorbeeld techniekplekken (Jincstage),
  • Workshops op school of buiten de school betreffende kunst, muziek, drama, beeldende vorming e.d. (m.b.v. PierK).
  • Ateliers op school o.a. : koken, handvaardigheidtechnieken, media-onderwijs.
  • Clinics van verschillende sporten op school (Sportservice Haarlemmermeer)
  • Lezingen op school van instanties zoals onder andere Bureau Halt en de NS.



De Bosrank is een openbare school. We zijn een afspiegeling van de wijk. Wij streven ernaar dat iedereen zich bij ons welkom voelt, ongeacht achtergrond of levenswijze. We hebben aandacht voor levensbeschouwelijke identiteit(en)en dit komt aan bod in onze onderwijsprogramma’s. Omdat we het belangrijk vinden dat onze kinderen kennis maken met een diversiteit aan overtuigingen, besteden we expliciet aandacht aan geestelijke stromingen en bepaalde levensbeschouwing of -overtuiging. We vinden dit belangrijk omdat kennis over je jezelf en je naasten (in plaats van onwetendheid) begrip voor de ander en saamhorigheid stimuleert. Het maakt je een mooier mens in een socialere omgeving.


Het openbare karakter van Floreer verbindt de scholen. En bepaalt in zekere mate hoe onderwijskwaliteit gedefinieerd wordt. Iedere Floreer school heeft ruimte om vanuit eigen visie en pedagogische waarden het onderwijs vorm te geven, waarbij de openbare identiteit vertrekpunt is. 

De identiteit van de openbare school wordt bepaald door de mensen die samen de school vormen en de waarden die zij met elkaar delen. Identiteit is dus geen kwestie van kiezen, maar van delen. 

In een openbare school weerspiegelt zich de omgeving waarvan de school deel uitmaakt. De openbare school kenmerkt zich dus juist door het actief benutten van de aanwezige pluriformiteit en niet door deze te ontkennen. Er is op de openbare school ruimte voor de cultuur en overtuiging van elk kind. Door kinderen kennis te laten maken met de levensbeschouwing en cultuur van anderen leren zij de meerwaarde van diversiteit ontdekken. Kinderen worden zich bewust van hun eigen identiteit en bereiden zich tegelijkertijd voor op later. 


De aandacht voor levensbeschouwelijke vorming is verweven in het onderwijs. Wel besteden we structureel en expliciet aandacht aan geestelijke stromingen. We zien een sterke relatie tussen levensbeschouwelijke vorming, sociaal-emotionele ontwikkeling (o.a. omgaan met de ander en de omgeving – ontwikkeling sociale vaardigheden) en actief burgerschap en sociale cohesie. We vinden het belangrijk, dat leerlingen op een goede wijze met elkaar omgaan en dat ze respect hebben voor de mening en visie van anderen.


Passend Onderwijs


In beginsel zijn wij het eens met de stelling, dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben. Onze school richt zich op het geven van basisondersteuning en in enkele gevallen op het geven van extra ondersteuning. Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs en dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen.


Bij elke vraag naar extra ondersteuning, bekijken wij of en indien ja: op welke wijze we als school deze extra ondersteuning kunnen bieden. Wij zullen altijd samen met de ouders een passende plek zoeken als het kind extra ondersteuning nodig heeft.


Er zijn 3 mogelijkheden:

  • een aanbod op de eigen school (de school van aanmelding).
  • een aanbod op een andere reguliere school.
  • een aanbod op een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs. 


Wanneer het nodig en mogelijk is (dat wil zeggen passend ) om de leerinhoud aan een leerling aan te passen, schrijven we een ontwikkelingsperspectief (OPP). Het OPP beschrijft welke leerstof die leerling krijgt aangeboden en welke begeleiding en ondersteuning de school aanbiedt. Tevens vermeldt het OPP de doelen m.b.t. de specifieke vakken en de aanpak van de leraar (afstemming). Het OPP wordt twee keer per jaar geëvalueerd. Bij de evaluatie zijn de ouders en het kind betrokken. 


Wij zijn aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Haarlemmermeer: 

Kruisweg 761
2132 NE Hoofddorp

Telnr: 023 30 30 102

E-mail: info@passendonderwijshaarlemmermeer.nl 

www.passendonderwijshaarlemmermeer.nl


Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in het LVS ParnasSys.


De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde agenda en de Cito-voorschriften (aangevuld met schoolvoorschriften). Ouders worden bij de rapportgesprekken geïnformeerd over de toets-resultaten. In groep 7 doen de leerlingen de IEP ''advieswijzer'' en daarna volgt het voorlopig schooladvies. In leerjaar 8 doen alle leerlingen mee aan de eindtoets (IEP) Ouders krijgen in dat jaar ook een VO-advies voor hun kind.


Ateliers


Vast onderdeel van ons onderwijsaanbod zijn de ateliers. In groepjes worden er verschillende ateliers (workshops) aangeboden.

Voor het schooljaar 2023-2024 hebben we weer een leuk programma samengesteld!


De ateliers voor groep 2 t/m 5:
-Natuur/creatief: De kinderen oefenen het mengen van kleuren en gaan buiten takjes zoeken om een eigen herfstboom mee te maken.
-Drama: De kinderen spelen vertrouwensspellen, oefenen improviseren, uitbeelden en naspelen! Ook bewegen, dansen en toneel komt aan bod.
-Stopmotion/ICT: De kinderen leren wat Stopmotion is en maken in kleine groepjes allemaal een eigen stopmotionfilmpje.
-Koken: De kinderen bakken cup cakejes en maken heerlijke groentesoep.


De ateliers voor groep 6 t/m 8:
-Programmeren/ICT: met robots ( beebots) en het programma Sketch, leren de kinderen uit gr 6 t/m 8 de beginselen van programmeren en maken zelf een bewegende animatie.
-Natuur: de kinderen voeren 2 lessen lang verschillende interessante natuurkundige proefjes uit.
-Creatief: De kinderen maken een pad in de maneschijn. Met vallende blaadjes van de bomen.


Veel plezier weer allemaal!

Share by: